Czerwiec nie przyniósł przełomu w sprzedaży nowych ciągników, zarejestrowano ich 763, czyli o 36 mniej niż przed miesiącem i niemal identycznie jak przed rokiem kiedy to zarejestrowano 757 nowych ciągników.
– Od początku roku zarejestrowano 4286 nowych ciągników, to niemal identycznie jak rok wcześniej – wówczas zarejestrowano o 31 ciągników mniej (4255 szt.). W pierwszym półroczu pozycje lidera rynkowego obroniła marka New Holland z udziałami 15,7 proc. (o 0,5 pp więcej niż przed rokiem), na drugim miejscu jest Kubota 12,8 proc. (0,8 pp więcej niż przed rokiem) – rok wcześniej 4 pozycja, John Deere zajmuje 3 pozycję z udziałami 12,1 proc. (-1,8 pp niż rok wcześniej). Zetor z udziałami 10,8 proc. zajął czwarte miejsce i stracił 2,7 pp w stosunku do zeszłego roku, na miejscu 5 uplasowała się marka DeutzFahr (9,9 proc.) zyskując 3,5 pp w stosunku do pierwszego półrocza 2016 – podsumowuje Hubert Seliwiak z Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych.
Które ciągniki najchętniej wybierali rolnicy w czerwcu?
W czerwcu najpopularniejszą marką był New Holland (14,9 proc.), ale różnica nad dwoma kolejnymi była symboliczna: John Deere (14,8 proc., zyskuje 1 pp w porównaniu z majem), Kubota (14,7 proc., zyskuje 1,9 pp niż miesiąc wcześniej), na kolejnych miejscach Zetor (10,5 proc.), DeutzFahr 9,7 proc. – obie marki notują wzrost udziałów w stosunku do maja o ponad 3 pp (ponad 20 szt.).
C-380 hitem
– Najpopularniejszym modelem ciągnika, w pierwszym półroczu 2017 roku, był Ursus C-380, którego zarejestrowano 175 szt., kolejnym był Zetor Major 80 – 137 szt., New Holland TD.5 85 – 115 szt., DeutzFahr Agrolux 410 – 114 szt. – twierdzi Hubert Seliwiak.
Jaka moc?
W kategoriach mocy najpopularniejszą pozostaje kat. 50-74 KM i stanowi 42,6 proc. ogólnej sprzedaży (1824 szt.). Traci jednak na znaczeniu – w zeszłym roku stanowiła 45,6 proc. całkowitej sprzedaży (o 116 ciągników więcej).
– Kolejną kategorią jest najniższa, poniżej 50 KM, stanowi ona już 20,3 proc. udziałów (rok wcześniej 16,5 proc.). W pierwszym półroczu sprzedano 872 ciągniki w tej kategorii, to o 170 więcej niż przed rokiem. W dalszej kolejności są: kat 75-99 KM, która stanowi 16,8 proc. (o 1,3 pp więcej niż rok wcześniej) oraz kat. 100-129 KM (11,1 proc.), która traci na znaczeniu, w zeszłym roku stanowiła 13,7 proc. i sprzedało się o 108 więcej ciągników w tej kategorii mocy – zwraca uwagę Hubert Seliwiak.
Mazowsze na prowadzeniu
W układzie regionalnym, w pierwszym półroczu 2017, najistotniejszymi regionami pozostają mazowieckie 716 szt. i 16,7 proc. udziałów sprzedaży oraz wielkopolskie 436 szt. i 10,2 proc. udziałów.
Oba regiony tracą jednak na znaczeniu i odpowiednio notuje się w nich niższą sprzedaż niż przed rokiem, o 34 i 81 szt. Na znaczeniu zyskuje podlaskie, które jest na trzecim miejscu z udziałami 9,6 proc. (412 szt.) – to o 118 szt. więcej sprzedanych ciągników niż rok wcześniej. W podlaskim notujemy tez najwyższy wzrost procentowy: +40 proc. Duże wzrosty widać również w woj. świętokrzyskim (+30 proc., +48 szt.) i dolnośląskim (+19 proc., +33 szt.).
– Najwyższy procentowy spadek nowych rejestracji notuje się w regionach o mniejszym znaczeniu, które stanowią poniżej 2 proc. udziałów w całkowitej sprzedaży – to lubuskie – spadek o 31 proc. i opolskie – spadek o 27 proc. – podsumowuje Hubert Seliwiak.
Średnia moc sprzedanego ciągnika, w pierwszym półroczu 2017 roku, była najwyższa w woj. kujawsko-pomorskim (95,3 KM) i zachodniopomorskim (94,9 KM).
– Średnia moc rejestrowanych, nowych ciągników najbardziej wzrosła w stosunku do zeszłego roku w woj. opolskim (93,5 KM vs. 86,6 KM, + 6,9 KM) oraz w kujawsko-pomorskim (95,3 vs. 90,6, + 4,7 KM), natomiast największy spadek notujemy w woj. lubuskim (83,8 vs 94,2, – 10,3 KM) oraz w śląskim (66,5 vs. 77,4, -11,9 KM). Najniższa średnia moc rejestrowanych nowych ciągników miała miejsce w woj. świętokrzyskim i małopolskim (< 60 KM) – mówi Hubert Seliwiak.
Najwięcej używanych ciągników pochodzenia zagranicznego, w pierwszym półroczu br., zarejestrowano w woj. mazowieckim (1095 szt.), wielkopolskim (982 szt.), lubelskim (955 szt.) i podlaskim (803 szt.).
– Ponadto w woj. lubelskim i mazowieckim notujemy najwięcej rejestracji ciągników używanych pochodzenia krajowego i jest to odpowiednio 272 szt. i 228 szt. O 5,3 proc. wzrosła ilość ciągników sprowadzonych z zagranicy, przez pierwsze 6 miesięcy br. było to 7531 szt., w stosunku do 7152 szt. w zeszłym roku, przy czym 49,8 proc. tej ilości stanowiły ciągniki w wieku powyżej 20 lat, a tylko 2,8 proc. były to maszyny nowe – twierdzi Hubert Seliwiak.
Używane hity z zagranicy
Najpopularniejszą marką ciągników używanych, sprowadzanych z zagranicy, jest John Deere, która stanowi 14 proc. sprowadzanych ciągników, dalej Massey Ferguson – 13 proc., Zetor – 11 proc., Fandt – 9 proc. i Case – 8 proc. Opracowanie powstało na podstawie danych z CEPIK za czerwiec 2017.
Redakcja AgroNews, fot. Kamila Szałaj
Źródło: Informator Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych nr 3