Nadchodzą zmiany w polityce promocji. Co dalej z promocją mięsa?

Na wiosnę przyszłego roku poznamy propozycję legislacyjną Komisji Europejskiej dotyczącą reformy polityki promocji. Copa-Cogeca cały czas sprzeciwia się wykluczeniu z niej mięsa i wina. Europejscy rolnicy spodziewają się niestety szeroko zakrojonej akcji lobbingowej ze strony organizacji promujących wegański i wegetariański styl życia.

Nadchodzą zmiany w polityce promocji. Co dalej z promocją mięsa?
Nadchodzą zmiany w polityce promocji. Co dalej z promocją mięsa?

22 listopada odbyło się spotkanie grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca, która zajęła się kwestią reformy polityki promocji. Organizacja europejskich farmerów  cały czas alarmuje, że głównym ryzykiem przygotowywanej przez Komisję Europejską reformy jest wykluczenie z niej mięsa, wina i alkoholi oraz skupienie się na promocji produktów ekologicznych. Niepokojąca jest także możliwość  ograniczenia budżetu na te działanie.Już teraz widzimy ogromny lobbing ze strony organizacji promujących wegański i wegetariański styl życia. Jestem przekonany, że w najbliższym czasie możemy się spodziewać intensyfikacji tych działań, które szkodzą europejskiemu rolnictwu – mówił po spotkaniu Jerzy Wierzbicki przewodniczący grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca i prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Jednocześnie nikt nie zaprzecza, że nowa polityka promocji powinna aktywnie przyczyniać się do poprawy zrównoważenia unijnego rolnictwa i jego wkładu w poprawę bioróżnorodności oraz zachęcać rolników do kontynuowania wysiłków na rzecz bardziej zrównoważonego rozwoju. – Wszystkie unijne produkty powinny mieć możliwość skorzystania z polityki promocji. Z naszej strony powinny iść wzmożone wysiłki, aby były to produkty jeszcze bardziej zrównoważone. Sprawę na pewno ułatwiłoby zdefiniowanie tego pojęcia – powiedział Jerzy Wierzbicki z PZPBM.

Copa-Cogeca zamierza nadal przekonywać opinię publiczną oraz europejskich decydentów, że silna polityka promocji wzmacnia konkurencyjność rolnictwa UE, a tym samym produkcję i konsumpcję zrównoważonej żywności wytwarzanej przy zastosowaniu wysokich standardów. Polityka promocji pokazała, że jest skuteczna. Jej brak jest zagrożeniem dla eksportu tradycyjnych europejskich produktów, co uderzy w małe i średnie gospodarstwa. Luka rynkowa zostanie szybko wypełniona przez produkcję zagraniczną, które nie będzie spełniać wyśrubowanych unijnych standardów.

Reforma polityki promocji w tym tygodniu trafi do Rady ds. Kontroli Regulacyjnej

Jest to niezależnym podmiot działający w ramach Komisji Europejskiej, który doradza kolegium komisarzy w zakresie lepszego stanowienia prawa. Gotowe akty legislacyjne poznamy na przełomie pierwszego i drugiego kwartału.

Kampanie promocyjne poświęcone europejskim produktom rolnym mają otwierać nowe możliwości rynkowe dla unijnych rolników i przemysłu spożywczego, jak również pomagać im w rozwoju prowadzonej przez nich działalności. Program prac na 2021 r. koncentruje się na kampaniach, które są zgodne z ambicjami Europejskiego Zielonego Ładu. Prawie połowa budżetu (86 mln euro) zostanie przeznaczona na kampanie promujące produkty ekologiczne, zrównoważone rolnictwo UE oraz rolę sektora rolno-spożywczego w działaniach na rzecz klimatu i środowiska. Kampanie będą również podkreślać wysokie standardy bezpieczeństwa unijnych produktów rolno-spożywczych, a także różnorodność i tradycyjną gamę produktów wspieranych przez unijne systemy jakości. Kampanie ukierunkowane na kraje spoza UE prowadzone są na rynkach o dużym potencjale wzrostu, takich jak Japonia, Korea Południowa, Kanada i Meksyk.

Plan bezpieczeństwa biologicznego – sprawdź czy musisz sporządzić

Rosnąca presja w mediach na redukowanie mięsa z diety, wskazuje na potrzebę intensywnych działań promujących ważną rolę mięsa w zrównoważonej diecie. Warto w tym kontekście przypomnieć, zapis który został umieszczony przez KE w strategii „Od pola do stołu”: W odniesieniu do mięsa, przegląd ten[1] powinien koncentrować się na tym, jak UE może wykorzystać swój program promocji w celu wsparcia najbardziej zrównoważonych, niskoemisyjnych metod produkcji zwierzęcej.”

Już dziś widzimy, że KE projektując roczne programy prac idzie w tym kierunku. Warto zadać w tym momencie pytanie czy Krajowy Plan Strategiczny (KPS) wpisuje się w ten już teraz wyraźnie zarysowany trend i wesprze polską produkcje żywca? Czy wsparcie dla produkcji zwierzęcej zaprojektowane w KPS zachęci polskich rolników  do stosowania przez producentów rolnych zrównoważonych, niskoemisyjnych metod produkcji żywca? Czy organizacje branżowe będą w stanie wykazać, że produkujemy w ten sposób odpowiednio duże wolumeny? Czy nie zostaniemy odcięci od unijnych środków z polityki promocji na wspieranie promocji polskiego mięsa?

[1] Przegląd polityki promocji

Źródło: Federacja Rolna

Advertisement
Advertisement

Agata Molenda
Agata Molendahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: a.molenda@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Dopłaty dla hodowców bydła mięsnego. Kto może otrzymać wsparcie?

Hodowcy bydła mięsnego mogą do końca listopada 2025 roku ubiegać się o dofinansowanie zakupu czystorasowych byków. To druga edycja programu wsparcia, realizowanego w ramach...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
13,432SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics