Miliony euro na promocję polskiej żywności. KE dała zielone światło kolejnym programom

Komisja Europejska zaakceptowała 41 programów działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym i państwach trzecich o łącznym budżecie 129 mln euro. Wśród zatwierdzonych programów są również cztery polskie o łącznym budżecie 10,264 mln EUR.

 

\"\"

 

Decyzja dotyczy następujących programów promocyjnych i informacyjnych:
 

  1.     „Smaki Europy – jakość i tradycja”, przygotowany przez konsorcjum w składzie Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP, Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw – Spółdzielnia Osób Prawnych, Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, Związek Sadowników RP, na rynek Algierii, Białorusi i Chin o łącznym budżecie 5,357 mln EUR,
  2.     „Smak jakości i tradycji prosto z Europy”, przygotowany przez konsorcjum w składzie Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) oraz Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego (PZPBM) na rynek Singapuru, Tajwanu, Nowej Zelandii, RPA i Kazachstanu, o łącznym budżecie 2,341 mln EUR,
  3.     „Rozsmakuj się w Europie”, przygotowany przez Związek Polskie Mięso na rynek Japonii i Kanady, o łącznym budżecie 0,906 mln EUR,
  4.     „Pokochaj olej rzepakowy”, przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Producentów Olejów na rynek Polski i Słowacji, o łącznym budżecie 1,660 mln EUR.

Kampanie w ramach mechanizmu WPR współfinansowane są w 50% z budżetu UE, w 30% ze środków budżetu krajowego, pozostałe 20% stanowi wkład własny organizacji branżowej. Od początku funkcjonowania ww. mechanizmu Komisja Europejska zaakceptowała 29 programów, których celem jest promocja krajowych produktów rolno-spożywczych, których całkowity budżet wyniósł ponad 89 mln euro.

Obecnie, na rynkach zagranicznych realizowanych jest 8 polskich kampanii promocyjno-informacyjnych, których całkowity budżet wynosi ponad 28 mln euro, w tym:
            

  •  kampania „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców” prowadzona na rynkuAustrii, Szwecji, Finlandii, Republiki Czeskiej w latach 2015-2018, dotycząca europejskich owoców jagodowych takich jak: truskawki, maliny, porzeczki, borówka. Kampania zainicjowana przez Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej. Całkowity budżet kampanii wynosi blisko 3,99 mln €;
  • kampania „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie” prowadzona na rynkuRepublikiSłowackiej, Czeskiej, Litwy, Rumunii w latach 2015-2018, dotycząca soków oraz musów owocowych i warzywnych.  Kampania zainicjowana przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. Całkowity budżet kampanii wynosi blisko 4,99 mln €;
  • kampania „EkoEuropa – jakość i tradycja” prowadzona na rynku Japonii, Stanów Zjednoczonych Ameryki Płn., Singapuru w latach 2015-2018, dotycząca produktów rolnictwa ekologicznego takich jak: owoce, warzywa, przetwory owocowe i owocowo-warzywne oraz mięso wieprzowe, wołowe i drobiowe, jak również ich przetwory.  Kampania zainicjowana przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych „Polska Ekologia”. Całkowity budżet kampanii wynosi blisko 1,7 mln €;
  •  kampania „Zasmakuj w Europie” prowadzona na rynkuTurcji w latach 2015-2018, dotycząca świeżej, schłodzonej lub mrożonej wołowiny i przetworów spożywczych wytworzonych na jej bazie. Kampania zainicjowana przez Związek Polskie Mięso. Całkowity budżet kampanii wynosi blisko 0,87 mln €;
  • kampania „Europejskie jabłka dwukolorowe” prowadzona na rynku chińskim i Zjednoczonych Emiratów Arabskich w latach 2014-2017, której celem jest wzrost świadomości nt. walorów jabłek oraz europejskich standardów jakości produkcji oraz wzrost sprzedaży dwukolorowych jabłek europejskich na wybranych rynkach docelowych. Kampania zainicjowana przez Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa” (Lider) i Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej (Konsorcjant). Całkowity budżet kampanii wynosi blisko 4,99 mln €;
  • kampania „Trade milk” prowadzona na rynku chińskim w latach 2014-2017, dotycząca przetworów mlecznych tj.: mleczka smakowe, mleko w proszku, jogurty i sery żółte dojrzewające. Kampania zainicjowana przez Polską Izbę Mleka (Lider) i Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka (Konsorcjant). Całkowity budżet programu wynosi ponad 1,9 mln €;
  •  kampania „Tradycja i jakość europejskiego mięsa” prowadzona na rynku Korei Płd., Stanów Zjednoczonych i Wietnamu w latach 2013-2016, dotycząca świeżej, schłodzonej lub mrożonej wołowiny i wieprzowiny oraz przetworów spożywczych wytwarzanych na bazie tych produktów. Kampania zainicjowana przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego „UPEMI”. Całkowity budżet programu wynosi blisko 4,96 mln €;
  •  kampania „Europejskie mięso – tradycja, jakość i smak” prowadzona na rynku Chin i Zjednoczonych Emiratów Arabskich w latach 2013-2016, dotycząca wołowiny, wieprzowiny i przetworów mięsnych oraz mięsa drobiowego wysokiej jakości. Kampania zainicjowana przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczypospolitej Polskiej. Całkowity budżet programu wynosi ponad 4,76 mln €.

Czytaj także:
Więcej polskiego mleka i zbóż popłynie do Algierii?
Sawicki: staramy się o nowe rynki zbytu dla naszych produktów mleczarskich

Inicjatywa wydaje się być bardzo ciekawa, ale czy te akcje promocyjne rzeczywiście przełożą się na zwiększenie eksportu polskiej żywności i czy finalnie polski rolnik otrzyma więcej pieniędzy za swoje produkty?

Mimo rosyjskiego embarga Polska ma dodatnie saldo w handlu zagraniczym polską żywnością i wynosi ono ponad 6 mld euro.

Redakcja AgroNews, fot.:flickr.com/Emilian Robert Vicol
Źródło:Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Video thumbnail
Informator Agronomiczny: Wszystko o nawożeniu wiosennym
22:34
Video thumbnail
Jak poprawić tolerancję roślin na stres oksydacyjny?
05:03
Video thumbnail
Działania prewencyjne Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w 2020 roku
05:28
Video thumbnail
Wyzwania na rynku mięsa
01:14:08
Video thumbnail
Owoce, hit eksportowy?
01:26:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #5
59:34
Video thumbnail
Rolnictwo zrównoważone wpływa na ekonomikę gospodarstw
07:03
Video thumbnail
Nowości w odmianach kukurydzy od Syngenta
05:22
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #4
01:00:26
Video thumbnail
Zbiór kukurydzy na kiszonkę 2020
04:11
Video thumbnail
Uroczyste wręczenie "Znaku Bezpieczeństwa KRUS"
04:59
Video thumbnail
Wirtualne Dni Kukurydzy PROCAM
56:30
Video thumbnail
Podsumowanie Konkursu dla dzieci: Dobrze się czuję, gdy o bezpieczeństwie rymuję!
03:14
Video thumbnail
Wirtualne Dni Warzyw PROCAM
01:00:03
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #3
01:02:05
Video thumbnail
Rekordowe plony pszenicy ozimej - Rekord Polski 2020
07:29
Video thumbnail
Ślimaki w uprawie rzepaku - wrześniowy PROCAM Alert Extra
01:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #2
44:53
Video thumbnail
Żniwa już za Wami? Pamiętajcie by dobrze zagospodarować słomę
05:00
Video thumbnail
PROCAM Cup - treningi 2020
02:12
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #1
50:56
Video thumbnail
dr Aleksandra Hadzik, prezes KRUS apeluje o zachowanie bezpieczeństwa podczas żniw!
01:22
Video thumbnail
Jak rolnik powinien zabezpieczyć gospodarstwo by spać spokojnie?
03:23
Video thumbnail
Doglebowa czy nalistna? Ochrona herbicydowa rzepaku ozimego
14:54
Video thumbnail
KRUS zainaugurowała Strategię „Wizja Zero” w sektorze rolniczym w Polsce w 2020 r.
08:01
Video thumbnail
Ziemniaki pod najlepszą ochroną w PROCAM Alert
08:56
Video thumbnail
Ruszyła druga edycja konkursu filmowego dla młodzieży "Moja Wizja Zero"
02:04
Video thumbnail
Prof. Andrzej Kowalski przewodniczącym Kapituły Konkursu - Plebiscytu AgroWybór 2020
01:40
Video thumbnail
Zielony ład - szansa czy wyzwanie dla polskiego rolnictwa?
04:24
11,174FaniLubię
4,567ObserwującyObserwuj
3,521ObserwującyObserwuj
5,420SubskrybującySubskrybuj

15 martwych dzików wyłowiono z kanału Stary Nogat

Z kanału Stary Nogat w województwie mazurskim wyłowiono 15 martwych dzików. Służby weterynaryjne zbadają co było przyczyną śmierci zwierząt.  15 kwietnia 2021 r. o godz....

Obserwuj nas na INSTAGRAMIE