Trend „Bez GMO” przybiera na sile

oPolacy chcą mieć świadomość tego, co znajduje się w żywności wkładanej do koszyka podczas zakupów i coraz częściej analizują informacje zawarte na opakowaniach i etykietach produktów spożywczych – pokazują to różne badania prowadzone na przestrzeni ostatnich lat. Na opakowaniu, oprócz m.in. składu, powinna się znaleźć także informacja o tym, że dany produkt zawiera GMO.

Trend „Bez GMO" przybiera na sile
Trend „Bez GMO” przybiera na sile

Polacy chcą zdrowej i bezpiecznej żywności

Z badania „Wiemy, co jemy? Polacy o potrzebie informacji” przeprowadzonego przez agencję badawczą Inquiry we współpracy z ITBC Communication wynika, że aż 90% ankietowanych sprawdza skład produktu oraz to, czy żywność zawiera dodatki. Ponad 80% badanych zwraca uwagę na działanie prozdrowotne produktu i zawartość składników odżywczych. Natomiast ponad 70% konsumentów interesuje się krajem pochodzenia żywności i sposobem jej produkcji. Widać więc, że Polacy coraz większą uwagę przywiązują do tego, by żywność była zdrowa i bezpieczna.

Inne sondaże pokazują, że Polscy konsumenci obawiają się żywności zmodyfikowanej genetycznie.  Widać to wyraźnie m.in. na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego kilka lat temu przez CBOS. Wynika z niego, że ponad 70% Polaków mając możliwość wyboru pomiędzy produktem zawierającym genetycznie zmodyfikowane organizmy i znacznie droższym produktem bez GMO, wybrałoby ten drugi. Dlaczego konsumenci boją się GMO? Aż 76% ankietowanych obawiało się nowych chorób i alergii, a 71% bało się nasilenia różnych chorób.

Informacji o GMO nie znajdziemy na mięsie, mleku i jajkach

Producenci żywności mają wprawdzie obowiązek informowania na etykiecie o tym, że dany produkt zawiera GMO. Nie muszą tego robić tylko wówczas, gdy zawartość GMO w danym produkcie jest na poziomie mniejszym niż 0,9%. Jednak informacji o GMO nie znajdziemy na opakowaniach produktów pochodzenia zwierzęcego: mięsa, mleka, jajek. A więc, jeśli krowy, trzoda chlewna, czy kury karmiono paszami zawierającymi genetycznie zmodyfikowane organizmy, konsument nie otrzyma tej informacji na etykiecie produktów mlecznych, mięsnych lub jaj.

Tak naprawdę nie ma możliwości zweryfikowania, czym karmione były zwierzęta, od których pozyskano te produkty. A prawdopodobieństwo, że karmione były paszami zawierającymi genetycznie zmodyfikowane rośliny – zwłaszcza soję, której ogromne ilości importujemy do Polski – jest bardzo wysokie. Dlatego świadomi konsumenci, unikający genetycznie zmodyfikowanej żywności, sięgają po certyfikowane produkty pochodzenia zwierzęcego, na opakowaniu których znajduje się oznaczenie „Wyprodukowano bez stosowania GMO”. Taka informacja na jogurcie, mleku, czy serku oznacza, że został wyprodukowany przez mleczarnię posiadającą odpowiedni certyfikat, np. „Bez GMO” według standardu Polskiej Izby Mleka. Gwarantuje on, że GMO zostało wykluczone na każdym etapie produkcji. Począwszy od producentów mleka, którzy karmią swoje zwierzęta tylko paszami niezawierającymi genetycznie zmodyfikowanych organizmów (mogą je kupować jedynie od certyfikowanych producentów).

Katarzyna Górna z firmy Blattin Polska Sp. z o.o., która posiada m.in. certyfikat „Bez GMO” według standardu Polskiej Izby Mleka, nie ma wątpliwości, że w dzisiejszych czasach jest on niezbędny.

GDT: stawki na produkty mleczarskie najwyższe od niemal siedmiu lat

Warto posiadać certyfikat, potwierdza on to, że produkowane pasze nie zawierają genetycznie zmodyfikowanych organizmów i są najwyższej jakości – mówi. – Można powiedzieć, że produkujemy takie pasze, jakich oczekuje od nas rynek, nasi klienci.

Dodaje, że w ostatnich latach trend „Bez GMO” przybiera na sile i rośnie zapotrzebowanie na tego typu produkty.

Coraz więcej producentów mleka i dystrybutorów poszukuje certyfikowanych pasz, a my odpowiadamy na te potrzeby i zwiększamy produkcję bez GMO – podsumowuje przedstawicielka firmy Blattin Polska.

Kampania „Wolne od GMO” realizowana jest przez Polską Izbę Mleka i sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.

Źródło: Polska Izba Mleka

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

trzy − 1 =

11,152FaniLubię
4,484ObserwującyObserwuj
3,895ObserwującyObserwuj
7,660SubskrybującySubskrybuj

W Generali Agro bon do Biedronki za ubezpieczenie gospodarstwa rolnego

Od 1 grudnia Generali Agro kontynuuje działania na rzecz zachęcenia rolników do ubezpieczania się. Klienci, którzy do końca roku po raz pierwszy ubezpieczą w Generali...

Obserwuj nas na INSTAGRAMIE