Trend „Bez GMO” przybiera na sile

oPolacy chcą mieć świadomość tego, co znajduje się w żywności wkładanej do koszyka podczas zakupów i coraz częściej analizują informacje zawarte na opakowaniach i etykietach produktów spożywczych – pokazują to różne badania prowadzone na przestrzeni ostatnich lat. Na opakowaniu, oprócz m.in. składu, powinna się znaleźć także informacja o tym, że dany produkt zawiera GMO.

Trend „Bez GMO" przybiera na sile
Trend „Bez GMO” przybiera na sile

Polacy chcą zdrowej i bezpiecznej żywności

Z badania „Wiemy, co jemy? Polacy o potrzebie informacji” przeprowadzonego przez agencję badawczą Inquiry we współpracy z ITBC Communication wynika, że aż 90% ankietowanych sprawdza skład produktu oraz to, czy żywność zawiera dodatki. Ponad 80% badanych zwraca uwagę na działanie prozdrowotne produktu i zawartość składników odżywczych. Natomiast ponad 70% konsumentów interesuje się krajem pochodzenia żywności i sposobem jej produkcji. Widać więc, że Polacy coraz większą uwagę przywiązują do tego, by żywność była zdrowa i bezpieczna.

Inne sondaże pokazują, że Polscy konsumenci obawiają się żywności zmodyfikowanej genetycznie.  Widać to wyraźnie m.in. na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego kilka lat temu przez CBOS. Wynika z niego, że ponad 70% Polaków mając możliwość wyboru pomiędzy produktem zawierającym genetycznie zmodyfikowane organizmy i znacznie droższym produktem bez GMO, wybrałoby ten drugi. Dlaczego konsumenci boją się GMO? Aż 76% ankietowanych obawiało się nowych chorób i alergii, a 71% bało się nasilenia różnych chorób.

Informacji o GMO nie znajdziemy na mięsie, mleku i jajkach

Producenci żywności mają wprawdzie obowiązek informowania na etykiecie o tym, że dany produkt zawiera GMO. Nie muszą tego robić tylko wówczas, gdy zawartość GMO w danym produkcie jest na poziomie mniejszym niż 0,9%. Jednak informacji o GMO nie znajdziemy na opakowaniach produktów pochodzenia zwierzęcego: mięsa, mleka, jajek. A więc, jeśli krowy, trzoda chlewna, czy kury karmiono paszami zawierającymi genetycznie zmodyfikowane organizmy, konsument nie otrzyma tej informacji na etykiecie produktów mlecznych, mięsnych lub jaj.

Tak naprawdę nie ma możliwości zweryfikowania, czym karmione były zwierzęta, od których pozyskano te produkty. A prawdopodobieństwo, że karmione były paszami zawierającymi genetycznie zmodyfikowane rośliny – zwłaszcza soję, której ogromne ilości importujemy do Polski – jest bardzo wysokie. Dlatego świadomi konsumenci, unikający genetycznie zmodyfikowanej żywności, sięgają po certyfikowane produkty pochodzenia zwierzęcego, na opakowaniu których znajduje się oznaczenie „Wyprodukowano bez stosowania GMO”. Taka informacja na jogurcie, mleku, czy serku oznacza, że został wyprodukowany przez mleczarnię posiadającą odpowiedni certyfikat, np. „Bez GMO” według standardu Polskiej Izby Mleka. Gwarantuje on, że GMO zostało wykluczone na każdym etapie produkcji. Począwszy od producentów mleka, którzy karmią swoje zwierzęta tylko paszami niezawierającymi genetycznie zmodyfikowanych organizmów (mogą je kupować jedynie od certyfikowanych producentów).

Katarzyna Górna z firmy Blattin Polska Sp. z o.o., która posiada m.in. certyfikat „Bez GMO” według standardu Polskiej Izby Mleka, nie ma wątpliwości, że w dzisiejszych czasach jest on niezbędny.

GDT: stawki na produkty mleczarskie najwyższe od niemal siedmiu lat

Warto posiadać certyfikat, potwierdza on to, że produkowane pasze nie zawierają genetycznie zmodyfikowanych organizmów i są najwyższej jakości – mówi. – Można powiedzieć, że produkujemy takie pasze, jakich oczekuje od nas rynek, nasi klienci.

Dodaje, że w ostatnich latach trend „Bez GMO” przybiera na sile i rośnie zapotrzebowanie na tego typu produkty.

Coraz więcej producentów mleka i dystrybutorów poszukuje certyfikowanych pasz, a my odpowiadamy na te potrzeby i zwiększamy produkcję bez GMO – podsumowuje przedstawicielka firmy Blattin Polska.

Kampania „Wolne od GMO” realizowana jest przez Polską Izbę Mleka i sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.

Źródło: Polska Izba Mleka

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Video thumbnail
Informator Agronomiczny: Wszystko o nawożeniu wiosennym
22:34
Video thumbnail
Jak poprawić tolerancję roślin na stres oksydacyjny?
05:03
Video thumbnail
Działania prewencyjne Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w 2020 roku
05:28
Video thumbnail
Wyzwania na rynku mięsa
01:14:08
Video thumbnail
Owoce, hit eksportowy?
01:26:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #5
59:34
Video thumbnail
Rolnictwo zrównoważone wpływa na ekonomikę gospodarstw
07:03
Video thumbnail
Nowości w odmianach kukurydzy od Syngenta
05:22
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #4
01:00:26
Video thumbnail
Zbiór kukurydzy na kiszonkę 2020
04:11
Video thumbnail
Uroczyste wręczenie "Znaku Bezpieczeństwa KRUS"
04:59
Video thumbnail
Wirtualne Dni Kukurydzy PROCAM
56:30
Video thumbnail
Podsumowanie Konkursu dla dzieci: Dobrze się czuję, gdy o bezpieczeństwie rymuję!
03:14
Video thumbnail
Wirtualne Dni Warzyw PROCAM
01:00:03
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #3
01:02:05
Video thumbnail
Rekordowe plony pszenicy ozimej - Rekord Polski 2020
07:29
Video thumbnail
Ślimaki w uprawie rzepaku - wrześniowy PROCAM Alert Extra
01:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #2
44:53
Video thumbnail
Żniwa już za Wami? Pamiętajcie by dobrze zagospodarować słomę
05:00
Video thumbnail
PROCAM Cup - treningi 2020
02:12
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #1
50:56
Video thumbnail
dr Aleksandra Hadzik, prezes KRUS apeluje o zachowanie bezpieczeństwa podczas żniw!
01:22
Video thumbnail
Jak rolnik powinien zabezpieczyć gospodarstwo by spać spokojnie?
03:23
Video thumbnail
Doglebowa czy nalistna? Ochrona herbicydowa rzepaku ozimego
14:54
Video thumbnail
KRUS zainaugurowała Strategię „Wizja Zero” w sektorze rolniczym w Polsce w 2020 r.
08:01
Video thumbnail
Ziemniaki pod najlepszą ochroną w PROCAM Alert
08:56
Video thumbnail
Ruszyła druga edycja konkursu filmowego dla młodzieży "Moja Wizja Zero"
02:04
Video thumbnail
Prof. Andrzej Kowalski przewodniczącym Kapituły Konkursu - Plebiscytu AgroWybór 2020
01:40
Video thumbnail
Zielony ład - szansa czy wyzwanie dla polskiego rolnictwa?
04:24
11,177FaniLubię
4,567ObserwującyObserwuj
3,620ObserwującyObserwuj
5,410SubskrybującySubskrybuj

Nawet 100 tys. euro rocznie dla grup i organizacji producentów

15 kwietnia Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła przyjmowanie wniosków o wsparcie w ramach działania Tworzenie grup producentów i organizacji producentów finansowanego z PROW...

Obserwuj nas na INSTAGRAMIE